ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Sylwetki mistrzów

Lee Miller - z supermodelki w fotografa wojennego

2016-07-16
3 komentarzy
16
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Lee Miller - z supermodelki w fotografa wojennego
Rozpoczęła swoją przygodę z modelingiem w 1927 roku, ale dość szybko pochłonęła ją fotografia - najpierw mody, a potem wojenna

Pasja Lee Miller do fotografii zrodziła się z modelingu. Jej ojciec, Teodor, był zapalonym fotoamatorem; jako nastolatka często mu pozowała, czasami również do aktów. Miller rozpoczęła swoją przygodę z modelingiem w 1927 roku w Nowym Jorku, pozując w wieku 19 lat do zdjęć dla magazynu Vogue. Wkrótce dołączyła do grona znanych w tamtych czasach supermodelek. Ostatecznie jedno z jej zdjęć zostało wykorzystane w reklamie podpasek marki Kotex, co wywołało skandal i doprowadziło do załamania się jej kariery.

W 1929 roku Miller udała się do Paryża, gdzie została asystentką i współpracownicą Mana Raya, będąc jednocześnie jego kochanką i muzą. Ray nauczył ją stosowanych przez siebie technik studyjnych, dzięki czemu zaczęła fotografować modelki, ale zdjęcia te były sygnowane jego nazwiskiem.

Podczas wywoływania zdjęć w ciemni, Miller przypadkowo włączyła światło, co spowodowało częściowe odwrócenie obrazu. Ray nazywał tę technikę "ucieczką od sztampy" i kilkakrotnie wykorzystał ją do stworzenia swoich najbardziej znanych fotografii.

Podczas wojny Miller porzuciła pracę w studiu i surrealistyczny świat fotografii mody, zostając fotoreporterką dokumentującą traumatyczne wydarzenia, jakich była świadkiem. Udokumentowała skutki serii nalotów na Londyn, znanych pod nazwą Blitz, a w 1944 roku została korespondentem magazynu Time Life i towarzyszyła wojskom amerykańskim podczas ich marszu przez Europę. Jest niemal całkowicie pewne, że była jedyną kobietą dokumentującą działania na linii frontu w Europie.

Rejestrowała z bliska bitwy, m.in. oblężenie St Malo, i była obecna przy wyzwoleniu Paryża. Wykonała również wiele wstrząsających zdjęć ofiar w obozach koncentracyjnych Buchenwald i Dachau.

W 1945 roku Miller wraz ze swoim kolegą po fachu, Davidem Schermanem, przeniosła się do prywatnego apartamentu Hitlera w Monachium, gdy został przez niego opuszczony pod koniec wojny. Mieszkała tam również w chwili ogłoszenia śmierci przywódcy nazistów. "Miałam okazję sfotografować to miejsce i całkiem dobrze mi się spało w łóżku Hitlera" - pisała później. "Nawet zdarzało mi się zmywać brud z Dachau w jego wannie". Na dowód tego Scherman sfotografował kiedyś Miller podczas kąpieli.

Wróciła do fotografowania mody i przez dwa lata pracowała dla Vogue’a, jednak wojna odcisnęła na niej swe piętno, przez co w kolejnych latach tylko od czasu do czasu sięgała po aparat. Cierpiąc z powodu tego, co obecnie można by określić mianem zespołu stresu pourazowego, przez wiele lat zmagała się z alkoholizmem i depresją. Zmarła w 1977 roku. Jej osiągnięcia zostały szerzej docenione dopiero po 1980 roku.

Dlaczego znów jest o niej głośno? Wydano właśnie książkę autorstwa Hilary Roberts i syna Lee Miller, Antony'ego Penrose'a. Oboje wykorzystali jej fotografie do rozważań na temat wpływu II wojny światowej na życie kobiet, przybliżając zarazem niezwykłe życie Lee Miller.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl