ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Pokaż świat w czerni i bieli

2015-07-07
6 komentarzy
52
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Pokaż świat w czerni i bieli
Przekonajcie się, jak intrygująco wygląda rzeczywistość bez koloru i zastosujcie wskazówki zawodowych fotografów do zdjęć w podróży

Najpiękniejsze w fotografii monochromatycznej jest to, że znajduje ona zastosowanie w każdej dziedzinie. Z powodzeniem można ją wykorzystywać także w fotografii podróżniczej - choć widzimy często oczami wyobraźni barwne obrazy, to równie mocno mogą oddziaływać na oglądających także ujęcia monochromatyczne. "Odcienie szarości dodają obrazowi głębi i czynią go bardziej intymnym. Pozbawiona koloru twarz i jej wyraz zostają silniej podkreślone. Poszukaj czegoś, co Cię zaciekawi i przykuje uwagę" - mówi Larry Louie, kanadyjski fotograf-podróżnik.

"Moja najlepsza rada to po prostu ruszyć w teren i eksperymentować" - podpowiada Larry i dodaje: "Zapomnij o kolorze i szukaj odpowiedniego światła". Zanim jednak zabierzesz się do pracy, spróbuj zastanowić się, dlaczego w danej sytuacji decydujesz się zrobić zdjęcie w odcieniach szarości - musisz mieć ważny powód rezygnacji z koloru, aby nie było to jedynie kolejne zadanie do zaliczenia.


Monochromatyczne zdjęcie może ukazać świeże spojrzenie na dobrze znane miejsce turystyczne
Monochromatyczne zdjęcie może ukazać świeże spojrzenie na dobrze znane miejsce turystyczne

O tym jak będzie wyglądać scena bez kolorów może łatwo podpowiedzieć Ci sam aparat. Wystarczy w menu lustrzanki odnaleźć style obrazu i odznaczyć opcję Monochromatyczny, aby po zrobieniu zdjęcia od razu zobaczyć je jako czarno-białą scenę. Użytkownicy bardziej zaawansowanych bezlusterkowców z elektronicznym celownikiem mają jeszcze prościej. "Używam kompaktu z wymienną optyką Olympus OM-D E-M1 z wizjerem ustawionym na tryb wyświetlania obrazu monochromatycznego" - mówi brytyjski fotograf, Neil Buchan Grant. "Dzięki temu wyraźnie widać, czy dany obraz lepiej zarejestrować w kolorze czy w odcieniach szarości". Warto przy tym ustawić opcję jednoczesnego zapisu JPEG i RAW, aby na wszelki wypadek zachować kolorową kopię w postaci surowego pliku.

Fotografia czarno-biała daje wiele twórczych możliwości. Czytanie o owych technikach to nie wszystko - teraz chcemy, abyś wykorzystał je w praktyce!


Filtr do zdjęć w podczerwieni może pomóc Ci osiągnąć wyraziste i kontrastowe obrazy nawet wówczas, gdy niebo pokryte jest mało atrakcyjną mgiełką chmur
Filtr do zdjęć w podczerwieni może pomóc Ci osiągnąć wyraziste i kontrastowe obrazy nawet wówczas, gdy niebo pokryte jest mało atrakcyjną mgiełką chmur

Fotografuj w czerni i bieli - najważniejsze wskazówki

  • Używaj neutralnego filtru szarego, aby zrównoważyć ekspozycję dla jasnego nieba i ciemnego pierwszego planu; nudne, wypalone niebo będzie wyglądało nieciekawie także po konwersji do odcieni szarości.
  • Jeśli korzystasz z kompaktu systemowego, możesz tak skonfigurować swój elektroniczny wizjer, aby wyświetlał obraz w czerni i bieli.
  • Pamiętaj, że samo użycie polecenia Konwertuj do skali szarości nie wystarczy. Ogromne znaczenie dla ostatecznego wyglądu czarno-białej fotografii ma odpowiednie ustawienie suwaków koloru.
  • Nie próbuj stosować tego typu konwersji w celu zatuszowania błędów, wynikających z niedostatecznego opanowania danej techniki: nawet przy braku kolorów źle ustawiona ostrość na zdjęciu portretowym czy zbyt mocno rozpraszające uwagę tło będą stanowić problem.
  • Przy czarno-białych zdjęciach, delikatna ziarnistość obrazu nie przeszkadza, lecz musisz uważać na cyfrowy szum.
  • Zapisuj swoje zdjęcia w formacie RAW, aby mieć maksymalną kontrolę nad przebiegiem procesu konwersji do czerni i bieli.
  • Szczególnie dobrze do zamiany na obrazy monochromatyczne nadają się fotografie o silnym kontraście i mające bogatą fakturę.

Brakuje ci inspiracji? Wypróbuj jedną z technik

To zdjęcie, inspirowane pracami
Henriego Cartier-Bressona,
doskonale obrazuje graficzne
możliwości wykorzystania odcieni
szarości w fotografii ulicznej. Fot. Neil Buchan Grant
To zdjęcie, inspirowane pracami Henriego Cartier-Bressona, doskonale obrazuje graficzne możliwości wykorzystania odcieni szarości w fotografii ulicznej. Fot. Neil Buchan Grant
To zdjęcie, inspirowane pracami Henriego Cartier-Bressona, doskonale obrazuje graficzne możliwości wykorzystania odcieni szarości w fotografii ulicznej. Fot. Neil Buchan Grant
Zwracaj uwagę na fakturę. Larry
zrobił to zdjęcie z pokoju
hotelowego w Dhace. „Wykorzystałem
brud na szybie jako filtr, który nadał
panoramie miasta wyjątkowego
wyglądu” – mówi. Fot. Larry Louie
Zwracaj uwagę na fakturę. Larry zrobił to zdjęcie z pokoju hotelowego w Dhace. „Wykorzystałem brud na szybie jako filtr, który nadał panoramie miasta wyjątkowego wyglądu” – mówi. Fot. Larry Louie
Zwracaj uwagę na fakturę. Larry zrobił to zdjęcie z pokoju hotelowego w Dhace. „Wykorzystałem brud na szybie jako filtr, który nadał panoramie miasta wyjątkowego wyglądu” – mówi. Fot. Larry Louie
To zdjęcie, zostało wykonane na
torfowiskach w Irlandii, ma tyle
wyrazu, że kolor jest tu całkowicie
zbędny. Fot. Neil Buchan Grant
To zdjęcie, zostało wykonane na torfowiskach w Irlandii, ma tyle wyrazu, że kolor jest tu całkowicie zbędny. Fot. Neil Buchan Grant
To zdjęcie, zostało wykonane na torfowiskach w Irlandii, ma tyle wyrazu, że kolor jest tu całkowicie zbędny. Fot. Neil Buchan Grant
Szukaj różnych odcieni szarości,
aby stworzyć nastrój. "Uwielbiam
ponure dni" – mówi Larry. "Miękkie
światło pozwala uzyskać jedwabiście
gładkie tło. Odcienie szarości płynnie
przechodzą wówczas jedne w drugie". Fot. Larry Louie
Szukaj różnych odcieni szarości, aby stworzyć nastrój. "Uwielbiam ponure dni" – mówi Larry. "Miękkie światło pozwala uzyskać jedwabiście gładkie tło. Odcienie szarości płynnie przechodzą wówczas jedne w drugie". Fot. Larry Louie
Szukaj różnych odcieni szarości, aby stworzyć nastrój. "Uwielbiam ponure dni" – mówi Larry. "Miękkie światło pozwala uzyskać jedwabiście gładkie tło. Odcienie szarości płynnie przechodzą wówczas jedne w drugie". Fot. Larry Louie
W przypadku tej scenerii duże
znaczenie miało ustawienie
kanałów koloru podczas edycji obrazu. Fot. Neil Buchan Grant
W przypadku tej scenerii duże znaczenie miało ustawienie kanałów koloru podczas edycji obrazu. Fot. Neil Buchan Grant
W przypadku tej scenerii duże znaczenie miało ustawienie kanałów koloru podczas edycji obrazu. Fot. Neil Buchan Grant
Ponure otoczenie nie musi od razu
oznaczać smutnych obrazów.
Prosta dziecięca radość z zabawy
może wyglądać równie dobrze
w trybie monochromatycznym. Fot. Larry Louie
Ponure otoczenie nie musi od razu oznaczać smutnych obrazów. Prosta dziecięca radość z zabawy może wyglądać równie dobrze w trybie monochromatycznym. Fot. Larry Louie
Ponure otoczenie nie musi od razu oznaczać smutnych obrazów. Prosta dziecięca radość z zabawy może wyglądać równie dobrze w trybie monochromatycznym. Fot. Larry Louie
Połączenie miękkiego światła
i dużego kontrastu to prawdziwa
rzadkość. Neil sfotografował modelkę
obok okna na statku Queen Mary
obiektywem 45 mm przy ISO 3200. Fot. Neil Buchan Grant
Połączenie miękkiego światła i dużego kontrastu to prawdziwa rzadkość. Neil sfotografował modelkę obok okna na statku Queen Mary obiektywem 45 mm przy ISO 3200. Fot. Neil Buchan Grant
Połączenie miękkiego światła i dużego kontrastu to prawdziwa rzadkość. Neil sfotografował modelkę obok okna na statku Queen Mary obiektywem 45 mm przy ISO 3200. Fot. Neil Buchan Grant
Szukaj kontrastowych scen
i zwracaj uwagę na grę światła
i cienia. W przypadku tego zdjęcia
fakturę stworzył dym, ale gdy wyszło
słońce – ukazały się światła. Fot. Larry Louie
Szukaj kontrastowych scen i zwracaj uwagę na grę światła i cienia. W przypadku tego zdjęcia fakturę stworzył dym, ale gdy wyszło słońce – ukazały się światła. Fot. Larry Louie
Szukaj kontrastowych scen i zwracaj uwagę na grę światła i cienia. W przypadku tego zdjęcia fakturę stworzył dym, ale gdy wyszło słońce – ukazały się światła. Fot. Larry Louie

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl